Tutustuin kirjaan ”One to one –markkinointi”, joka käsittelee asiakasorientoitunutta markkinointia. Siinä esitellään markkinointi tapaa, jossa tuotteita ja palveluja ei markkinoida pelkästään massoille, vaan yksilölle pyritään tarjoamaan häntä kiinnostavat tuotteet ja palvelut.

Mikä tässä sitten hyödyttää yrityksiä? Yksittäiselle asiakkaalle annetaan mahdollisuus opettaa yritykselle, mitä hän haluaa. Näin yritys voi kehittää tuotteitaan ja palveluitaan ja tuottaa asiakkaan tarpeisiin täydellisesti vastaavia yksilöllisiä tuotteita. Tästä puhutaan vielä terminä ”tulevaisuuden markkinointikeino”, ei vielä täyspäistä toimintaa mutta se voi innostaa yrityksiä tekemään merkittäviä parannuksia toimintaansa. Kirjoittajan mukaan one to one –markkinointi on uusi tapa suhtautua liiketoimiin ja markkinointiin.
Nykyään on niin paljon suuria yrityksiä jotka tarjoavat samoja tuotteita, jolloin asiakassuhteet jäävät usein pinnallisiksi. Ratkaisevaa one to one – markkinoinnissa on asiakkaan luottamus, eli yrityksen pitää saada asiakas luottamaan ja tekemään hänet tyytyväiseksi sekä käymään uudestaan. Sen saavuttaminen ja ylläpitäminen edellyttävät, että asiakkaan etu on kaikkein tärkein periaate. Luottamusta ei voi ostaa, se ansaitaan.
Nykyään on monia keinoja kerätä sellaista tietoa asiakkaista joka edesauttaa yksilöllisen markkinoinnin luontoa. Tietotekniikannopea kehitys luo markkinoijille uusia mahdollisuuksia. Asiakasrekisterien luomisen ja kokoamisen kustannuksen laskevat kaiken aikaa. Markkinasegmentistä voidaan kerätä tietoa ja rakentaa malleja, joiden avulla se voidaan määrittää entistä tarkemmin. Näin pyritään tunnistamaan asiakkaan tarpeet.


Kirjassa oli mielenkiintoinen esimerkki markkinoinnin taustasta. Alun perin kaikki ihmiset tekivät erilaisia tuotteita/palveluita itselleen tai jollekin tietylle ihmiselle. Teollisen vallankumouksen aikaan ihmiset jaettiin kuluttajiin ja tuottajiin ja heidän välilleen syntyi etäisyys. Siitä aiheutui se, että asiakasymmärryksestä tuli ongelma, johon nykyään yritetään löytää ratkaisua.


2020 luvulle ennustetaan yhteisöllistä markkinointia, jossa erilaiset palvelut (mm. Beluga, Groupme etc.) ovat ryhmitelleet valmiiksi potentiaalisen asiakkaat iän ja kiinnostuksenkohteiden mukaan.

One to one –markkinointia voidaan käyttää hyväksi esimerkiksi majoituspalveluissa, joissa asiakkaalle tarjottaisiin erilaisia mahdollisuuksia yöpyä. Esimerkiksi Park hotellissa jokainen hotellihuone on erilainen, ja heille on syntynyt yksilöllisen palvelun ansioista kanta-asiakassuhteita. L isäksi jotkin yritykset toimivat netissä, ja asiakas saa valita millaisen tuotteen haluaa ja se tehdään täysin asiakkaan toiveiden mukaisesti ja toimitetaan asiakkaalle. Osasyy yksilöllisten tuotteiden vähäiseen käyttöön lienee niiden yleensä korkea hinta, massatuotantoa saa halvemmalla ja siksi ihmiset suuntaavat sinne vaikka eivät saisi täysin sellaista tuotetta kuin oikeasti haluaisivat. Palveluita luulisi olevan helpompi suunnata yksilöille, mutta joskus se ei saata toimia sovitun palvelukonseptin takia.
Massamarkkinointi toimii vielä valtavirtana, mutta toivottavasti tulevaisuudessa yhä enemmän panostetaan yksilölle markkinointiin, se saattaa tulevaisuudessa olla menestyksen avain.



Lähteenä: Ola Feurst, One to one -markkinointi