Asiakastyytyväisyyttä mitataan erilaisilla tutkimuksilla. Yrityksille on hyödyllistä tuntea erilaisten asiakkaiden tarpeet ja vastata niihin. Tutkimuksissa kysellään myös asiakkaiden ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä, joten samalla saadaan selville kuluttajien ostoskäyttäytymistä. Markkinatutkimuksissa tutkitaan lisäksi kanta-asiakkuutta, kun halutaan selvittää asiakasuskollisuutta. Sillä voi myös tehostaa mainontaa ja kohottaa omaa imagoaan, löytää uusia tehokkaita markkinointikanavia. Markkinatutkimukset ovat varjeltuja koska ne tuovat valtavasti rahanarvoista tietoa yrityksille. Yritykset eivät yleensä tee markkinatutkimuksia itse vaan ostavat tutkimuksen esim. Markkinatutkimusliitolta. Tehokas mainonta edellyttää markkinoiden perinpohjaista tuntemusta ja markkinatutkimuksesta kyseistä tietoa saadaan. Kun on päästy tarkastelemaan markkinointitutkimuksia, tuloksia analysoidaan, ja kyselystä erotellaan mahdollisuuden ja minimoidaan riskit. Markkinointitutkimus on yrityksille tehokas toiminnan väline.

Markkinatutkimusten tulosten perusteella yritys voi alkaa muuttaa tai alkaa suunnitella toimintaansa, jotta se vastaisi paremmin asiakkaiden odotuksia ja menestyisi paremmin.

Tuotteiden ja palveluiden tulee vastata asiakkaiden tarpeita ja toisaalta tarpeita voidaan myös luoda.

Kysely voidaan tehdä esimerkiksi puhelinhaastatteluna, sähköpostikyselynä, weblomakkeena tai kirjeellä toimitettavalla tutkimuslomakkeella.