Digitaalinen markkinointi -kirja kertoo, miten internetistä löytyviä uusi markkinointikanavia voidaan hyödyntää. Kirjassa keskitytään asiakkuuksiin, strategisiin näkökulmiin, prosesseihin, mittaamiseen, uuden teknologian kehittymiseen ja uusien ilmiöiden hyödyntämiseen.

Kirja on kirjoitettu 2007, ja vielä tänäkin vuonna digitaalinen markkinointi yhä jatkaa nousuaan.

Digitaalisuus on nyt virallisesti keskeinen osa markkinointia ja liiketoimintaa.

Internet on kasvanut huomattavasti ja siitä on tullut tärkeä osa ihmisten arkea. Digitalisoituminen vaikuttaa myös markkinointiin, sillä ihmiset etsivät paljon tietoa netistä. Esimerkiksi nykyään ennen ravintolaan menoa saatetaan katsoa mitä ravintoloita on lähellä, mitä ne tarjoilevat ja kauanko ne ovat auki. Jos yritys ei ole tehnyt itselleen internetsivuja, asiakkaat eivät myöskään löydä heitä. Pelkkä internet sivujen olemassa olo ei riitä, pitää varmistaa että sivut näkyvät hakukoneiden tuloksissa, sillä muuten sivut jäävät melko kannattomiksi.
Sähköisellä mainonnalla voidaan myös lähettää tarjouksia asiakkaiden sähköpostiin.

Uusi mielenkiintoinen digitaaliseen markkinointiin liittyvä käänne on Google, joka on ottanut käyttöön menetelmän, jolla se kerää yksittäisen asiakkaan hakutulokset ja myöhemmin pystyy kohdistamaan mainonnan tiettyihin asiakkaisiin joita mainokset voisi kiinnostaa. Menetelmää on kritisoitu, koska sen on uskottu vaarantavan yksittäishenkilöiden tietosuojan.

 

Verkolla on mahdollisuus lujittaa asiakassuhteita, aktivoida asiakkaita ja oppia asiakkailta.

Asiakkaiden asiointia voidaan yleensä helpottaa jos asiakkaasta tiedetään jotain. Esimerkiksi Lensmart lähetti sähköpostikirjeitä asiakkailleen, joiden piilolinssien tiesi ostohistorian tutkimisen ansiosta loppuvan piakkoin ja tarjosi helppoa tapaa tilata niitä lisää. Lopussa Lensmart kertoi mielellänsä vastaavansa asiakkaiden kysymyksiin sähköpostiviestin kautta tai soittamalla, antaen näin asiakkaalle mahdollisuuden myös henkilökohtaiseen kontaktiin.

 

 

Asiakkaiden mentyä internetiin markkinoijien tulee seurata perässä. Asiakkaat aloittavat yleensä ostoprosessinsa jo netissä, he etsivät tietoja tuotteesta/palvelusta ja vertailevat tuotteita sekä keskustelevat muiden kokemuksista tuotteista/palveluista.
Jos asiakas ottaa yhteyttä yritykseen vierailtuaan nettisivuilla, yrityksen pitäisi antaa ihmiskontaktia ja tarttua tähän asiakkaaseen sen sijaan että käyttävät automaattivastaajaa tai pyytävät katsomaan tiedot nettisivuilta.

Internetissä liikkuu myös sellaisia asiakkaita, joiden on mahdollisesti vammansa takia vaikea tulla itse liikkeeseen. Näitä ihmisiä on monia, ja heihin kannattaa kiinnittää huomiota asiakasryhmänä.

 

Digitaalinen markkinointi, Merisavo,Vesanen,Raulas,Virtanen , 2007